Echt luisteren op emotioneel niveau vraagt nou eenmaal gedegen voorbereiding, kennis en vaardigheden. Dat is een stukje professionaliteit wat je uitdraagt. Al in de vooropleiding wordt er veel aandacht besteed aan het empathisch vermogen, dat stukje menselijkheid waar de kurk op drijft. Naast het volgen van de laatste trends en nieuwe ontwikkelingen op het vakgebied is het in conditie houden van je inlevingsvermogen essentieel. 

Gelukkig is het een vaardigheid die je al in een paar weken kunt leren. Het is een spier die je moet trainen door middel van gerichte meditaties. Zoiets moet je dus ook onderhouden, anders verslapt het weer. Helaas zie je dat in de praktijk toch vaak gebeuren. Vooral de collega’s die al wat langer meedraaien, laten het vaak versloffen, dan komt de klad erin. En dat is jammer, want zo’n stukje menselijkheid is doorslaggevend voor de kwaliteit.

Daarom geven we ook veel seminars en extra bijscholing. We noemen het  OLD-understanding; niet Onderbreken, Luisteren, Doorvragen en zeggen dat je het begrijpt. Over dat laatste is vaak veel discussie, want wat als je het toch niet begrijpt? Of het eigenlijk gezeur vind? Dan zeggen wij dat je toch moet zeggen dat je het begrijpt, ook als je het niet begrijpt, je moet de veiligheidszone in stand houden, dat is essentieel. Daarnaast betekent het dat je meer moet trainen, want het is een teken dat je spier is verslapt. Dat is niet altijd even makkelijk om onder ogen te zien. Maar de ander ontmoeten is ook altijd een ontmoeting met jezelf. Een stukje menselijkheid is dus ook loslaten, een stukje gewaarzijn in het hier en nu. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *