web analytics

Conversion Copy en SEO in 8 stappen

Volgens Kate Toon, award-winning SEO copywriter en SEO consultant, is conversion copy en SEO een ‘match made in heaven’. Tijdens YoastCon in 2019 gaf ze een (online) lezing waarin ze vertelt hoe je in 8 stappen conversion en SEO in copywriting kunt combineren. In deze blog geef ik je een samenvatting van deze 8 stappen.

Wat is Conversion Copy

Om te beginnen wat is conversion copy? Conversiegericht schrijven heeft een doel, namelijk de lezer activeren. Het gaat dan ook vaak om verkoopteksten. Maar een tekst kan lezers ook aanmoedigen om een reactie te geven of zich ergens voor aan te melden.

Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalization. Met andere woorden je tekst zo schrijven dat deze goed scoort in zoekmachines zoals Google.

Sommigen beweren dat conversiegericht schrijven en SEO niet goed samengaan. Maar Kate legt in haar lezing uit dat het een heel goede combinatie kan zijn. Hoe dit in zijn werk gaat en hoe je dit in jouw bedrijf of organisatie kunt toepassen lees je in de volgende 8 stappen.

Conversion copy en SEO in 8 stappen

1. Formuleer je Unique Selling Proposition

Ga na wat jouw aanbod uniek maakt en formuleer jouw Unique Selling Proposition (USP). Dit kun je doen aan de hand van de volgende vragen:

  • Welke specifieke eigenschappen heeft jouw product of dienst? Wat valt er feitelijk te zeggen over jouw aanbod?
  • Aan welke belofte kan jouw product of dienst voldoen?
  • Wat maakt jouw aanbod uniek en anders?
  • Wat is de waarde van jouw product of dienst? Wat is de meerwaarde van je aanbod?
  • Waarom is jouw aanbod geloofwaardig en betrouwbaar?

Laat zien dat je deskundig bent en je aanbod betrouwbaar en waardevol is. Daarmee kun je een relatie opbouwen met je klanten. Om je USP te formuleren kun je gebruik maken van de volgende voorbeeld formulering:

Ik lever ….(product/dienst)….. voor …….(mijn doelgroep)…… zodat ze van ….(mijn product of dienst)….kunnen gebruiken, zonder dat het ze ……….(nadeel of moeite)….. kost.

Je benoemd in deze formulering je aanbod, je doelgroep, wat het je doelgroep oplevert en wat het voordeel van jouw aanbod is.

USP Unique Selling Proposition
Illustratie HalloAfijn.nl

2. Begrijp je doelgroep

Het gaat er niet alleen om je doelgroep te bepalen, maar ook de wensen en behoeften van je doelgroep te begrijpen. Wat beweegt ze? Welke problemen willen ze oplossen en wat zijn hun emoties daarbij? Kort gezegd de Beliefs, Desires en Fears (BDF) van je doelgroep. Speel hier op in door je doelgroep te informeren en duidelijkheid te geven over wat jij te bieden hebt. Laat zien hoe jij kunt voldoen aan hun wensen. Vertel waarom de keus voor jouw aanbod een goede keus is.

3. Wat je doelgroep zoekt

Is je doelgroep al bekend met jouw aanbod of nog niet? Je kunt je doelgroep indelen in de volgende categorieën:

  • Terugkerende klanten. Ze kennen je product/dienst en willen voornamelijk informatie over je aanbod en de prijzen.
  • Bekend met jouw aanbod, maar geen klant. Ze hebben aanmoediging en informatie nodig om voor jouw aanbod te kiezen.
  • Onbekend met jouw aanbod en zoekend. Ze weten wat ze willen of nodig hebben en zijn doelgericht op zoek naar concrete informatie en mogelijkheden.
  • Algemeen zoekend. Ze zijn zich bewust van wat ze mogelijk nodig hebben of kunnen gebruiken. Maar ze hebben uitleg en informatie nodig over hoe en waarom jouw aanbod ze van dienst kan zijn.
  • Ze hebben geen enkel idee.
Conversion Copy en SEO
Illustratie HalloAfijn.nl

4. De keywords van je doelgroep

Bepaal welke zoekintenties er zijn binnen je doelgroep en met welke keywords er wordt gezocht.

  • Ze zoeken algemene niet specifieke informatie. Hier passen zoekwoorden bij die vrij algemeen zijn en daardoor ook veel gebruikt worden.
  • Ze zijn bewust op zoek naar mogelijke oplossingen en onderzoeken wat aan hun wensen kan voldoen. Deze zoekwoorden zijn specifieker en hebben betrekking op een bepaald aanbod.
  • Ze weten wat ze willen en zoeken hier bewust naar. De zoekwoorden die hier gebruikt worden zijn gericht op een specifiek product of dienst.
  • Ze willen iets bestellen en zijn op zoek naar de beste optie. Hier worden zoekwoorden voor gebruikt die specifiek zijn en betrekking hebben op feitelijke informatie van het aanbod.
Conversion Copy en SEO doelgroep
Illustratie HalloAfijn.nl

5. Onderzoek keywords met online tools

Je hebt al een indeling gemaakt van de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt. Nu ga je verder onderzoek doen om je focus keywords te bepalen. Hiervoor kun je gebruik maken van diverse online keyword research tools. Deze kunnen je helpen bij het beantwoorden van de wie, wat, waar, waarom en hoe vragen.

Voorbeelden van online keyword research tools:

6. Begin met schrijven

Zet eerst de basisstructuur van je tekst op. Deze basisstructuur is opgebouwd uit alinea’s en tussenkopjes en is een samenvatting van de inhoud van je tekst. Uit deze basis kan de lezer al opmaken waar je tekst over gaat.

Je kunt ook gebruik maken van templates voor teksten, zoals de omgekeerde piramide en het AIDA model (awareness, interest, desire, action) en het PAS model (problem, agitate, solution).

AIDA model copywriting
Illustratie HalloAfijn.nl

7. Prettig leesbaar

Maak je tekst prettig leesbaar. Let daarbij op de volgende punten:

  • De inhoud moet inspelen op wat de lezers zoeken en willen weten.
  • Geef de tekst een duidelijk begin, midden en eind.
  • Maak de tekst overzichtelijk en geef de tekst vorm in duidelijke alinea’s met tussenkopjes.
  • Schrijf in de verteltrant en niet te formeel.
  • Maak gebruik van lijstjes en bullets.
  • Toon bewijs en geef feitelijke resultaten om lezers te overtuigen en activeren (conversion copy).
  • Ga na wat het belang van je tekst is voor je doelgroep. ‘Why should they care?’. Wat is het nut en voordeel ervan voor de lezer?
  • Formuleer de ‘Call to action’ actief en persoonlijk. Bijvoorbeeld ‘Ik wil me nu aanmelden’ en niet ‘Klik hier voor ….’.
Conversion Copy en SEO
Illustratie HalloAfijn.nl

8. Plaats je focus keywords

Maak je tekst geschikt voor zoekmachines zoals Google. Gebruik hiervoor je focus keywords en synoniemen op de juiste plaats in je tekst en website. Maar overdrijf het niet. Gebruik dus alleen relevante keywords en daar waar ze van belang zijn. Focus keywords plaats je op de volgende locaties in je tekst en website:

  • titel tag
  • url webadres
  • pagina header
  • meta descriptie
  • eerste 100 woorden van je tekst
  • image alt tag

Keywords hebben vooral invloed als je ze plaatst in de titel tag en in je meta descriptie. De meta descriptie is als een sales pitch. Hier schrijf je in het kort over het belang van jouw unieke aanbod.

Lees ook ‘Meer tevreden klanten met een optimale klantreis’.

Wil je meer weten over de combinatie van conversion copy en SEO? Bekijk dan de online lezing Is SEO copywriting still a thing?’ van Kate Toon op YouTube (ca. 45 minuten).

Plaats een reactie